Eleverna i ettan har tillsammans diskuterat fram 5 trivselregler för att alla ska känna sig trygga. De är nu uppsatta i tamburen tillsammans med många avritade och färgrika händer, en från varje elev. Gemensamt skapade regler är en form av träning i demokratiskt tänkande och ansvarstagande.
Vi har under några veckor pratat kring trivselreglerna på olika sätt. Vi har tittat på film(Katie – den vilsna lilla larven. En animerad film som passar bra till tema om vänskap och att vara en bra kompis!) Vi har delat upp eleverna i 4 grupper och bland annat pratat om hur en bra kompis är, hur man ser att någon kompis är ensam och/eller ledsen och hur man då kan hjälpa.
Vi har pratat om hur det känns när någon säger -Hej! Man blir glad då och vi konstaterade att ett leende faktiskt smittar. Eleverna har också fått spela teater i smågrupper där de fått visa upp både bra och dåliga exempel på hur man kan vara mot varandra. Barnen har fått ge olika förslag på vad man kan göra i olika situationer som kan uppstå i t.ex. leken. Vi har också pratat om konflikter. Hur kan man göra om och när de uppstår?